Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția cã existã unele voci la nivelul autoritãților române care doresc reducerea ponderii transportului internațional și implicit a importului, pentru a promova producãtorii autohtoni.
UNTRR atenționeazã cã, deși mãsura este bunã la nivel teoretic, în practicã, independența alimentarã se construiește pe o perioadã de mai mulți ani, prin creșterea productivitãții și competitivitãții producãtorilor și nu prin blocarea artificialã a importurilor.
Totodatã, construirea acestei independențe nu poate demara într-o perioadã în care este instituitã Starea de urgențã, iar principalele libertãți garantate de Constituție sunt suspendate: libera circulație, dreptul de proprietate privatã, libertatea economicã, libertatea întrunirilor.
Reamintim cã peste douã treimi din exporturile țãrii se realizeazã cu importuri de completare, iar prin diminuarea transportului internațional, prin mãsura de trimitere în izolare/carantinare a șoferilor profesioniști asimptomatici și a familiilor acestora timp de 14 zile, România va fi lipsitã de posibilitatea importului pe cale rutierã de materiale și echipamente medicale, pentru rețeaua sanitarã și de bunuri pentru populație. În plus, nici mãrfurile românești nu vor mai putea fi livrate partenerilor externi, indiferent de natura acestor mãrfuri.
Începând de sâmbãtã 4 aprilie, vor fi exact 14 zile pânã la Sãrbãtorile Pascale, astfel cã, având în vedere aplicarea defectuoasã a ordonanței militare nr.4/2020, majoritatea șoferilor vor refuza sã mai meargã în curse, pentru a fi acasã cu familiile lor de Paște. Mãsura de izolare a șoferilor profesioniști asimptomatici și a familiilor lor timp de 14 zile va duce la un blocaj în economia României, în urmãtoarele sãptãmâni, și așa grav afectatã de criza provocatã de noul coronavirus COVID-19.
UNTRR solicitã Guvernului modificarea imediatã a prevederilor articolului 4 din Ordonanța militarã 4, prin excluderea clarã a conducãtorilor autovehiculelor de transport marfã cu capacitatea maximã autorizatã mai mare de 2,4 tone care realizeazã transporturi internaționale de la mãsurile de izolare/carantinare, dacã aceștia nu prezintã simptome asociate noului coronavirus (COVID-19), dar și a familiilor acestora de a nu intra în izolare pânã la 14 zile.