Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că anumite asociații ale producătorilor de alimente dezinformează masiv în media, că tarifele pentru transportul rutier de mărfuri ar fi crescut, în contextul crizei provocate de noul coronavirus, pentru a justifica astfel creșterea prețurilor alimentelor la raft.
Toate companiile de transport care operează pe contracte au menținut înțelegerile precedente, iar cursele spot România – Italia au fost singurele care au înregistrat creșteri de tarife, din cauza incertitudinii situației conducătorilor auto, la întoarcerea în țară. Eventualele costuri generate de întârzierea la frontiere sunt absolut modice.
Trebuie înțeles că un camion de 40 tone, care poate transporta 24 de tone de produse este plătit în jur de 3 lei/km la intern. Astfel, acest tip de transport, la modul general, nu se poate opera decât cu autovehicule mai vechi de 8 ani, total amortizate și care încă sunt suficient de fiabile să nu necesite bugete de reparații (uzual, acestea se duc în medie la peste 600 euro/lună).
Costul transportului este doar o componentă extrem de mică a oricărui produs furnizat, de maximum 1%, în condițiile în care cele mai mari costuri sunt cele cu materia primă, forța de muncă, utilități, chiria/amortizarea spațiilor de producție, promovare, taxe și impozite, costul cu produsele nevândute, profitul producătorului, profitul magazinelor unde se vând produsele.
Chiar dacă tariful transportului s-ar dubla, atunci impactul în costul total al produsului ar fi de 2%, în loc de 1%. Pentru a transporta o marfă de 24 de tone pe o distanță de 100 km, producătorul plătește circa 300 lei. De exemplu, o pâine are o greutate de 500 grame, practic costul de transport este insignifiant, iar 90% din transporturile interne sunt sub 100 km.
La un produs de 10 lei, o ipotetică dublare a costurilor cu transportul de 1% ar însemna 0,1 lei in plus.
Clienții pot face singuri calcule să vadă că și pentru produse la care ponderea costurilor cu transportul ar fi de 5%, dublarea acestui cost ar însemna adăugarea la prețul existent al unui produs de 10 lei la raft a unei valori de 0,5 lei.
Este cel puțin exagerat să spună cineva că va crește prețul produselor, din cauza unei scumpiri inexistente la transport.
Pentru a realiza transport intern cu camioane noi, tariful pe intern ar trebui să fie 4,6-4,9 lei/km. Totodată, având în vedere că România este o țară cu o balanță comercială externă negativă, fluxul de marfă pentru export este mult mai mic, iar camioanele pleacă la export cu tarife extrem de mici, doar pentru a putea recupera din costurile de relocare.