În aceasta săptămână, Comisia Europeană a dat publicității statisticile de siguranță rutieră aferente anului 2017. Ca un coșmar care parcă nu se mai termină niciodată, România este, din nou si pentru a câta oară, codașa Europei și în ceea ce privește siguranța rutieră.
Deși numărul de decese rutiere raportate la numărul de locuitori se află, la nivel european, pe un trend descendent, în România este tocmai invers. Începând cu anul 2015, țara noastră a înregistrat anual o creștere a ratei deceselor rezultate din accidentele de circulație.
Ca să vă puteți face o imagine completă a locului rușinos pe care îl ocupă România în momentul de față, media europeană a ratei deceselor rezultate din accidenele rutiere este 49 decese/1 mil. locuitori. În România este fix de două ori mai mult, adică 98 decese/1 mil. locuitori.
In 2016 Bulgaria ne surclasa la numărul de decese rezultate din accidentele de circulație, find pe primul loc la acest indicator. Iată, acum, la peste un an, România devine ”campioană”, cu un rușinos loc I la acest indicator.
Nu trebuie să ai cine știe ce pregătire ca să poți deduce care sunt cauzele accidentelor rutiere. În niciun caz nu trebuie să punem, pe primul loc, factorul uman, adică conducătorii auto, așa cum tot auzim în ultimul timp. Prezența unui număr din ce în ce mai mare de autovehicule pe o infrastructură rutieră complet demodată și căreia îi lipsesc elemente de siguranță și ghidaj poate fi considerată principala cauză.
Cei doar 747 km de autostrazi pe care îi avem în România, cărora le lipsește continuitatea fiind divizati în mai multe sectoare (nu mai este nevoie să spunem că avem mai puțini km decat vecinii nostri bulgari, a căror suprafață și populație sunt cu aproximativ 50 % mai mici decât ale noastre), nu reușesc să acopere nevoile de siguranță rutieră ale României. Daca mai spunem ca suntem singura tara care avem drumuri naționale acoperite cu pamânt, veți realiza cam cum stăm la capitolul siguranță rutieră.
Dacă e să fim conciși și pragmatici, trebuie să luăm în considerare faptul că accidentele rutiere din România, ale căror costuri se ridică la aproximativ 1% din PIB, afectează nu numai familiile victimelor, ci și pun sub presiune sistemele de sănătate și asigurări din țara noastră.
Nu credem că autoritățile care reglementează situația siguranței rutiere din România mai pot sta impasibile, așa cum s-au comportat până acum. Este nevoie urgentă de acțiune în acest domeniu, nu numai de activități care se opresc doar la nivel declarativ. Ca și utilizatori ai drumurilor, vrem ca atunci când achităm rovinieta, impozitele și accizele, să știm că deja am contribuit la construcția viitoarelor autostrăzi din România, sau că din banii noștri se vor construi elementele de siguranță ale unor drumuri unde acestea lipsesc (vezi DN2, Valea Oltului sau altele asemenea). Nimeni nu informează publicul unde s-au investit banii obținuți din vânzarea taxelor de drum, încasarea accizelor de tot felul, impozitelor, taxelor de poluare, etc.
Impasibilitatea autorităților din România, în ceea ce privește domeniul siguranței rutiere, nu numai că este o bătaie de joc la adresa cetățenilor din țara noastră, dar este și o crimă la care asistăm neputincioși an de an și ne plângem rudele și prietenii apropiați.
(articol publicat de Automobil Clubul Român)