Pe fondul reducerii veniturilor sau schimbării situației ocupaționale, pandemia de COVID-19 a produs modificări în percepția românilor asupra riscurilor și în comportamentul de consum, arată datele celui mai recent Barometru UNSAR-IRES. Rezultatele complete ale cercetării sociologice anuale realizate de IRES – Institutul Român pentru Evaluare și Strategie, la solicitarea UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, vor fi publicate în luna iunie a acestui an.
Astfel, conform datelor din Barometru, 63% dintre românii de peste 18 ani au declarat că au venituri similare celor dinaintea decretării stării de urgență, în timp 28% dintre ei au acum venituri mai mici. În categoria de vârstă 18-50 ani, proporția românilor ale căror venituri au rămas la fel este de 49%, în timp ce ponderea românilor cu venituri în scădere se situează la 38%. Drept consecință, cei mai mulți români declară că își vor tempera cheltuielile și vor amâna achizițiile în următoarea perioadă: 60% dintre cei de peste 18 ani afirmă că nu vor mai cumpăra electrocasnice, 57% spun că nu vor mai achiziționa un autoturism, iar 54% nu vor mai merge în vacanțe în străinătate anul acesta. În pofida contextului cu riscuri sporite, nici asigurările nu sunt ferite de aceste tendințe, fiind menționate printre categoriile de cheltuieli ce pot fi reduse.
În același timp, conform studiului, 31% dintre români sunt acum mai interesați de asigurarea locuinței, 28% sunt mai interesați de produsele de asigurare voluntare de sănătate, iar o cincime (20%) au o deschidere mai mare față de soluții de protecție financiară care acoperă șomajul.
Din punct de vedere al stabilității financiare, peste jumătate dintre românii de peste 18 ani (55%) declară că au economii pentru a se descurca în următoarea perioadă (față de 63% dintre cei aflați în intervalul 18-50 ani). O proporție mai redusă, de 31%, consideră chiar că vor economisi, date fiind cheltuielile mai mici sau amânate. Printre instrumentele financiare de economisire preferate de români (18-50 ani) care au fost cel mai des menționate se numără depozitul bancar, cumpărarea de valută și încheierea unei polițe de asigurare de viață cu componentă de economisire.
„2020 e un an total atipic pentru fiecare dintre noi, iar Barometrul UNSAR-IRES a fost extins pentru a răspunde inclusiv unor întrebări care urmăresc provocările cu care se confruntă românii în noul context și care ne preocupă pe toți. Misiunea noastră – de a informa corespunzător românii cu privire la riscuri și asigurări – este dublată, anul acesta, de consolidarea eforturilor comune, ale întregii economii, pentru a răspunde cât mai bine la efectele generate de pandemie și pentru a sprijini demersurile de relansare economică” – a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România.
Studiul a fost realizat de către IRES, la solicitarea UNSAR, în luna mai 2020, pe un eșantion de bază de 1.309 persoane cu vârste cuprinse între 18 și 50 de ani și un eșantion de screening de 2.555 de persoane cu vârsta de peste 18 ani, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), cu o eroare maximă tolerată de ±2,7% pentru eșantionul de bază și de ±2% pentru eșantionul de screening.
***
Despre UNSAR
Înființată în 1994, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 20 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de aproximativ 80% din piața locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activității de asigurări în România și promovarea dezvoltării cât mai durabile a industriei de profil pe plan intern și internațional. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al federației asigurătorilor și reasigurătorilor europeni – Insurance Europe.
Despre IRES
Înființat în 2009, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES activează pe piața de cercetare din România și funcționează ca un think tank independent, o parte dintre studiile și proiectele pe care le dezvoltăm fiind dedicate optimizării politicilor publice în diferite domenii ale societății românești. Suntem una dintre cele mai mari companii românești de cercetare de piață și oferim soluții integrate pentru clienții noștri – organizații multinaționale, naționale și locale, instituții și organizații din România, dar și din străinătate – care înțeleg valoarea cercetării în evoluția lor pe termen lung. IRES este membru al ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) și ne realizăm activitatea la cele mai înalte standarde profesionale, respectând practicile internaționale în acest domeniu.