Marii contribuabili vor conecta casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF în termen de trei luni, începând cu data de 1 iulie (pânã la 30 septembrie 2020), în timp ce operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii și mici vor finaliza procesul de conectare, pânã la data de 31 ianuarie 2021.
Furnizorii de AMEF-uri vor fi notificați cã, începând de miercuri, au primit acces gratuit la un server pentru testarea firmware-ului. Accesul este facilitat înainte ca furnizorii și producãtorii sã meargã la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informaticã – ICI București, pentru suplimentul de aviz.
Datele colectate din AMEF-uri vor fi folosite pentru analizã și control de la distanțã, astfel încât sã conducã la reducerea substanțialã a numãrului controalelor fizice inopinate și la concentrarea verificãrilor pe zonele de risc identificate.
“Am finalizat un proiect aflat pe agenda publicã de peste 10 ani și care a fost amânat de toate guvernele. Transformarea digitalã a Ministerului Finanțelor Publice și Agenției Naționale de Administrare Fiscalã rãmâne principala mãsurã prin care cred cã se va îmbunãtãți substanțial relația cu firmele și populația. Vom continua proiectele în ritm accelerat, în urmãtoarele luni. Aceste schimbãri nu vor aduce doar informații mai complete și de calitate din economie, ci vor asigura o competiție cât mai corectã între companii și o implicare tot mai redusã a statului în activitatea firmelor” – a declarat ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu.

Pânã la 31 septembrie vor fi conectate la serverele ANAF circa 50.000 de terminale instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie se vor colecta datele, în timp real, de la un total de circa 550.000 de case de marcat.
În platformã vor fi integrate și bazele de date cu fișierele colectate pânã în prezent (formularul A4200 – care va fi eliminat ulterior), pentru a fi folosite în cadrul procesului de analizã. Noutatea sistemului implementat acum constã în faptul cã tot volumul de date primite și stocate din 2018, pânã în prezent, cât și datele noi raportate zilnic, vor fi folosite pentru analize predictive.
Acest sistem va permite recunoșterea unor tipare și le va semnala pe cele disfuncționale sau atipice. Interfața folositã de inspectorii ANAF va permite filtrarea datelor pe mai multe tipuri de date: cod CAEN tip produs/ serviciu, CUI, sediu, adresã și altele.
Pe lângã îmbunãtãțirea relației dintre ANAF și operatorii economici prin simplificarea interacțiunii, proiectul vizeazã și folosirea datelor colectate în vederea identificãrii cu o acuratețe foarte mare a operatorilor economici care se conformeazã benevol și cei care încearcã eludarea prevederilor legale.
Platforma software a fost donatã Ministerului Finanțelor Publice de cãtre Asociația pentru Tehnologii Avansate.