MFP: Aplicarea unor măsuri fiscale, adoptate pe perioada stării de urgență4 min read

299

I. Privind acordarea bonificațiilor la plata impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, prevăzute de art. 1 al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2020, privind unele mãsuri fiscale și modificarea unor acte normative

Pentru acordarea bonificațiilor la plata impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului I 2020, inclusiv a impozitului datorat pentru trimestrul/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent, cuprins în perioada 25 aprilie – 25 iunie 2020, pentru contribuabilii care intră sub incidența prevederilor art. 16, alin. (5), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2020, contribuabilii și autoritățile fiscale vor avea în vedere următoarele precizări:

Ø        calculul și deducerea bonificației din impozitul datorat pentru determinarea impozitului rămas de plată se realizeazã de cãtre contribuabil;

Ø        bonificația se deduce din impozitul datorat, indiferent de procedurile legale de distribuire și de stingere a creanțelor bugetare prevãzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedurã fiscalã, precum și de legislația terțiarã corespunzãtoare;

Ø        termenul „plătesc” prevãzut de art. 1 al Ordonanței de urgențã a Guvernului nr.33/2020 are în vedere numai plata efectivã a impozitului datorat, diminuat cu suma aferentã bonificației, așa cum rezultã și din instrumentul de motivare și promovare a actului normativ, în vederea stimulãrii plății obligațiilor fiscale scadente, ținând cont de necesitățile de finanțare a cheltuielilor bugetare se impune acordarea unor bonificații de plată pentru contribuabilii care au capacitate financiară de a plãti impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor”. În acest sens, nu sunt avute în vedere celelalte modalitãți de stingere a creanțelor fiscale prevăzute de Codul de procedurã fiscală, respectiv, nu se calculează bonificație pentru: compensare, scutire, anulare, prescripție, dare în plată sau prin alte modalitãți prevăzute de lege;

Ø        bonificația se acordã numai pentru plățile efectuate dupã data intrãrii în vigoare a Ordonanței de urgențã a Guvernului nr. 33/2020 până la data de 27 aprilie 2020, plați reprezentând impozit datorat aferent trimestrului I 2020, diminuat cu suma aferentã bonificației; în cazul contribuabililor care intrã sub incidența prevederilor art. 16, alin. (5), din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completãrile ulterioare, bonificația se acordã numai pentru plățile efectuate dupã data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2020 până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie – 25 iunie 2020, dupã caz, plăți reprezentând impozit datorat, diminuat cu suma aferentă bonificației.

II. Referitor la depunerea formularului 112 ”Declarație privind obligațiile de plată contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate:

Obligațiile fiscale reprezentând impozitul pe venit și contribuțiile sociale aferente lunii martie, cu termen legal de depunere 25 aprilie 2020, vor fi declarate pânã la data de 27 aprilie 2020 inclusiv, prin completarea și depunerea formularului 112 aprobat prin Ordinul ministrul finanţelor publice, ministrul muncii și justiției sociale și ministrul sănătății nr. 3063/1376/1430/2019.

Formularul se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță și se poate descãrca de pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Pentru declararea obligațiilor fiscale aferente lunii aprilie 2020, cu termen legal de depunere 25 mai 2020, este în curs de aprobare un nou model de formular 112, în care vor fi evidențiate reglementãrile legale aprobate în perioada stãrii de urgențã.

Precizãm cã, potrivit art.XI, alin.(7), din OUG nr.30/2020, cu modificãrile și completãrile ulterioare, termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale prevăzute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.

Ca urmare, obligațiile fiscale aferente indemnizațiilor de somaj tehnic acordate din bugetul asigurări pentru șomaj sau, după caz, din bugetul de stat, în baza OUG nr. 30/2020, cu modificările și completările ulterioare, plãtite prin intermediul angajatorilor/plãtitorilor de venit, se declarã și se plãtesc prin declarația – formular 112,  în conformitate cu aceste prevederi legale, respectiv, pentru sumele încasate de angajatori în luna aprilie – până la data de 25 mai.

Astfel, la modificarea declarației 112, s-au avut în vedere prevederile din Legea pensiilor și Legea privind reforma în domeniul sănătății, în ceea ce privește asigurarea continuitãții calității de asigurat în cele douã sisteme.

Pentru asigurarea continuității stagiului de cotizare s-a identificat soluția ca, în declarația 112 aferentã perioadei de raportare, să se completeze în anexa Asigurat, pentru fiecare persoană care beneficiazã de indemnizație, informațiile necesare stabilirii stagiului de cotizare pentru perioada de somaj tehnic, pentru fiecare lună în care persoana a beneficiat de indemnizație.

De ex: un angajator a încasat în luna aprilie indemnizațiile pentru luna martie – în D112 aferentã lunii aprilie, care se depune în mai, în anexa Asigurat pe care o completeazã pentru persoana aflată în somaj tehnic, va putea înscrie distinct de obligațiile lunii aprilie, CAS și CASS aferent lunii martie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.