Instalatia de ungere a motorului5 min read

462

Instalatia de ungere a motorului asigura indeplinirea cerintelor cu privire la circulatia, filtrarea si racirea uleiului. Respectarea intervalelor de revizie indicate de catre producator si utilizarea unor lubrifianti de calitate si cu specificatii conforme reprezinta cea mai importanta modalitate de prelungire a duratei de serviciu a motorului masinii.

Este necesar ca uleiul de motor sa fie inlocuit cu regularitate, intrucat isi pierde calitatile in timp. In ulei se acumuleaza praf din aerul atmosferic, combustibil nears si particule de metal. De asemenea, in timp, aditivii se depun, reducand capacitatea uleiului de a proteja componentele in miscare, la temperaturi extreme. In plus, ca urmare a combustiei, rezulta vapori de apa si gaze acide care vor condensa atunci cand temperatura motorului scade, contaminand uleiul si reducand proprietatile de lubrifiere ale acestuia, fiind favorizata aparitia coroziunii.

Schimbul de ulei este indicat sa fie efectuat cu motorul inca cald. In acest mod se va evacua o cantitate cat mai mare din lubrifiantul uzat, impreuna cu impuritatile rezultate din exploatare.

Lubrifiantii auto curata si antreneaza impuritatile din motor pana cand sunt retinute in filtrul de ulei. Ca atare, trebuie ca acesta sa poata acumula contaminantii fara a obstructiona fluxul de ulei in motor, sa reziste la presiuni mari si sa asigure eficienta de filtrare constanta in diferite conditii de exploatare.Inlocuirea uleiului trebuie sa fie insotita si de cea a elementului filtrant pentru ca impuritatile acumulate sa nu blocheze fluxul de ungere sau sa revina in motor.

Motoarele cu ardere interna care echipau primele autovehicule nu dispuneau de filtru de ulei, fiind necesare schimburi dese de ulei. Initial, au fost utilizate filtre de tip sita, insa in a doua decada a secolului trecut a fost prezentat un filtru asemanator cu solutiile actuale, atat din punct de vedere constructiv cat si functional.

Filtru de ulei                cid:image002.jpg@01CDA6BF.3B506020

La inceput, elementul filtrant, respectiv piesa din material textil sau hartie, se inlocuia separat, recipientul in care era montata fiind fix in compartimentul motor. Apoi au fost introduse filtrele capsulate la care recipientul de suport si elementul filtrant formeaza corp comun si care se inlocuiesc mai usor. Prima solutie se utilizeaza in continuare la anumite categorii de vehicule, inlocuirea filtrelor producand o cantitate mai mica de deseuri in acest caz.

Aditional, in sistemul de ungere poate fi montata o piesa cu magnet sau electromagnet care sa atraga si sa capteze particulele metalice rezultate din functionarea motorului.

In cazul utilizarii in conditii severe, motorul nu reuseste sa functioneze la parametri optimi, acestia fiind atinsi doar in cazul deplasarilor lungi, cu viteza constanta.  Conditiile severe includ traficul aglomerat, cu multe opriri, calatoriile scurte frecvente (distante mai mici de 10 kilometri), deplasarile in conditii de temperaturi extreme (peste 30° C sau sub 0° C) sau tractarea unui alt autovehicul sau a unei remorci/rulote. In perioada imediat urmatoare pornirii motorului, o parte din combustibilul nears va contamina uleiul, acumularea acestor reziduuri afectand buna functionare a propulsorului pe termen lung.In cazul motoarelor cu aprindere prin compresie (Diesel), uleiul isi mareste vascozitatea ca urmare a acumularii de funingine.

Gradul de contaminare al uleiului de motor este greu de apreciat cu ochiul liber, insa am putea constata unele dintre aspectele urmatoare:

  • depunerea unei spume albe pe suprafata interioara a busonului de ulei, insemnand ca in circuitul de ungere s-au acumulat vapori de apa, care pot neutraliza aditivii din lubrifiant. In plus, in cazul unor temperaturi extrem de scazute, particulele de apa pot ingheta, ducand la deteriorarea motorului
  • reziduurile de carburant care au ajuns in ulei pot fi detectate prin mirosul specific de combustibil prezent la lubrifiantul de pe joja.

In mod uzual, cantitatile de contaminanti din ulei sunt reduse si acumularea lor este normala, fiind determinata de pornirile repetate la rece si de formarea condensului. Totusi, daca se constata o contaminare puternica, este recomandata inlocuirea cat mai rapida a uleiului.

http://koepkeauto.com/wp-content/uploads/2015/07/oil-change-service.jpg

Este indicat sa verificam nivelul de ulei la intervale regulate si sa completam, daca este cazul, intrucat, in mod normal, motorul poate sa inregistreze un consum de ulei. Verificarea este necesara in special in cazul autovehiculelor cu rulaje mari, motoarele acestora avand un grad de uzura avansat.

Pentru a realiza o citire corecta, parcati autovehiculul pe teren drept si asteptati 15-20 minute dupa ce ati oprit motorul. Daca este necesara completare si aceasta nu se poate realiza cu acelasi tip de ulei existent in motor, adaugati numai ulei cu specificatii superioare. Aveti grija sa nu depasiti nivelul maxim deoarece pompa de ulei va fi suprasolicitata, iar catalizatorul se poate deteriora. Chiar si in cazul in care se realizeaza mai multe completari succesive, acestea nu suplinesc schimbul de ulei care trebuie efectuat la intervalele solicitate de constructor.

In cazul in care martorul pentru presiunea uleiului se ilumineaza in timpul functionarii motorului inseamna ca nivelul din baia de ulei este prea scazut sau a aparut o problema in instalatia de ungere. Este recomandat sa opriti imediat motorul si sa verificati nivelul pe joja de ulei. Completati, daca este cazul. Diminuarea rapida a nivelului in baia de ulei poate fi cauzata de spargerea baii de ulei, de montarea gresita a filtrului de ulei, deteriorarea garniturilor sau un grad foarte avansat de uzura a motorului.

Daca la momentul verificarii, nivelul de ulei este cel solicitat de producator, nu mai porniti motorul si adresati-va unui service specializat. In cazul in care ungerea nu se realizeaza corect, exista pericol de defectare majora a propulsorului.

https://www.motor.mapfre.es/archive/recortes/horizontal_20121005_003648_horizontal_TUZOOX/465.jpg

Circulatia corecta a uleiului este vitala pentru motor. In cazul aparitiei unor disfunctionalitati in instalatia de ungere, propulsorul poate inregistra uzura accentuata si chiar poate iesi din serviciu. Pentru a preveni astfel de situatii este recomandat sa verificam periodic starea uleiului si sa completam nivelul acestuia in functie de necesitati, sa respectam intervalele de revizie comunicate de catre producator si sa limitam, pe cat posibil, deplasarile rapide, pe distante scurte.

Ciprian NIMU

Specialist Vanzari
 (+40) 743 332 408
ciprian.nimu@tiriacauto.ro

Distribuitor Autorizat MITSUBISHI Motors, Str Parcului 55-57, Sector 1, Bucuresti
Tel: (+4021) 202 64 50

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.