Cu ocazia zilei de 1 Mai a avut loc în premieră, un inedit protest online, organizat de o parte a agențiilor de turism, acțiune la care au participat aproximativ 800 de persoane, salariați, antreprenori sau manageri, în general, reprezentanți ai agențiilor de turism. Acest protest este o manifestare a deznădejdii în care se află aceștia, după o perioada de o lună și jumătate de activitate fără încasări, timp în care au răspuns la telefoane, mailuri sau au reprogramat excursii, uitand că specificul activității agențiilor de turism este faptul că în primele 4-5 luni nu înregistrează venituri și activitatea trebuie susținută din resurse proprii, credite bancare sau avansuri primite de la turiști.
Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) are în componență angajatori care asigură venituri salariale pentru 73.752 de angajați, reprezentând 37% din forța de muncă angajată în turism. F.P.T.R. respectă orice formă legală de protest, dar nu a participat la protestul „Salvați Turismul”, acțiune la care au participat foarte puțini salariați din cei peste 200.000 din ramura de activitate turism. Pentru o corectă informare a opiniei publice, menționăm ca la acest protest nu au participat și hotelierii, asa cum eronat a aparut în mass-media.
Patronii din turism, proprietari de hoteluri și restaurante clasificate, au avut cerințe și propuneri specifice pentru a depăși această perioadă de criză și pentru relansarea turismului, în noile condiții impuse. De aceea, F.P.T.R., încă de la începutul lunii martie a inițiat consultări cu toți membrii săi și a propus Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, cât și Guvernului României, măsuri concrete și eficiente, pentru ca agenții economici din turism să poată depăși această perioadă și să-și reia activitatea cât mai curând în condiții de siguranță maximă, atât pentru turiști, cât și pentru angajați.
În condițiile în care turismul este una dintre ramurile economice cele mai afectate de criza cauzată de pandemia de coronavirus, măsurile solicitate de F.P.T.R. se referă, în primul rând, la protecția turiștilor si a angajaților nostri, la modificarea si completarea legislației specifice prin norme, proceduri și standardizari, inclusiv pentru agențiile de turism, legislatie care nu a fost gandită pentru situații de urgență.
Cele mai multe dintre măsurile propuse au fost acceptate și sunt în curs de implementare, iar ministrul nostru, domnul Virgil Popescu, a început să prezinte o parte dintre acestea în mass-media, chiar în ziua protestului. Singurele măsuri solicitate care încă se negociază se referă la stabilirea unui stagiu de cotizare de 8 luni (in loc de 12 luni), pentru angajații sezonieri și la diminuarea valorii contractelor de închiriere a plajelor, aferente anilor 2020/2021, încheiate de operatorii economici din turism care au în exploatare plaja, în funcției de data reluării activității turistice pe litoral în acest sezon 2020 și de posibila reducere a numărului de șezlonguri, pe aceeași suprafață de plajă.
Am fost surprinși de punctele de vedere exprimate în mass-media in susținerea acestui protest de către reprezentanții ANAT, care reprezintă un număr important de agenții de turism și de către FIHR, care au ca membri o parte a hotelurilor cu management internațional. Am apreciat în mod deosebit neimplicarea patronatului HORA la protest, precum și implicarea pentru reluarea în condiții de maximă siguranță a întregii activități de alimentație publică.
Îi asigurăm pe toți membrii noștri și implicit pe toți operatorii economici din turism că vom continua eforturile pentru obținerea măsurilor economice și legislative necesare pentru repornirea turismului românesc, cu sprijin din partea Guvernului și Parlamentului, astfel încât să depășim această criză economică cât mai curând, diminuând substanțial pierderile.