Cum realizam inmatricularea autovehiculelor in circulatie5 min read

2589

In momentul in care realizam achizitia unui autovehicul, nou sau rulat, apare necesitatea inmatricularii in circulatie sau a transcrierii dreptului de proprietate (in functie de caz), termenul stabilit de catre legiuitor fiind de maximum 90 de zile de la data inscrisa in factura sau in contractul de vanzare-cumparare.

Incepand cu anul 2018, directiile fiscale au obligatia sa instiinteze Serviciile Publice Comunitare Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din judetul de domiciliu sau Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor Bucuresti cu privire la instrainarea unui autovehicul, in termen de 5 zile lucratoare. La randul lor, acestea vor inregistra mentiunea in REMTII (Registrul de Evidenta a Mijloacelor de Transport Inmatriculate/Inregistrate).

In cazul in care noul proprietar nu se prezinta in termenul legal pentru transcrierea dreptului de proprietate, inmatricularea autovehicului va fi suspendata de drept. Din acest moment, depistarea in trafic va fi sanctionata cu o amenda cuprinsa intre 9 si 20 de puncte de penalizare (1.305 lei – 2.900 lei) si retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor cu numarul de inregistrare, urmand a se elibera dovada fara drept de circulatie.

Suspendarea inmatricularii se aplica si in cazul in care inspectia tehnica periodica (ITP) a expirat sau a fost anulata.

Iata care sunt etapele ce trebuiesc parcurse:

  1. Registrul Auto Roman (RAR). Aici distingem mai multe situatii:
  • daca autovehiculul este nou, veti primi de la dealer setul complet de documente. Formatul nou de Carte de Identitate a Vehiculului emisa de RAR nu mai necesita aplicarea foliei de securizare
  • daca autovehiculul a mai fost inmatriculat in Romania, nu mai este necesara efectuarea autentificarii de catre RAR, insa va trebui sa va asigurati ca inspectia tehnica periodica (ITP) este in termenul de valabilitate
  • daca autovehiculul a fost adus din afara tarii, va fi necesara realizarea omologarii si autentificarii de catre RAR, plus inspectia tehnica periodica (ITP). Pentru programare puteti apela numarul 021.9672 sau online pe site-ul RAR. De asemenea, va fi necesara traducerea facturii de achizitie si a unuia dintre documentele de provenienta in care sa fie mentionata data primei inmatriculari, prin intermediul unui traducator autorizat
  1. Administratia Locala (Directia de Taxe si Impozite). Conform Codului Fiscal, aveti obligatia de a declara dobandirea autovehiculului, in vederea impozitarii, in termen de 30 de zile de la data achizitiei. Obligatia subzista indiferent de modalitatea de dobandire. In cazul in care se intarzie declararea, se aplica amenda, diferentiata pentru persoanele fizice si cele juridice.

Directia de Taxe si Impozite vizeaza factura fiscala (daca fostul proprietar este persoana juridica) sau contractul de vanzare-cumparare (daca fostul proprietar este persoana fizica). De mentionat faptul ca documentul de instrainare a vehiculului va trebui realizat in 5 exemplare, daca autovehiculul a mai fost inmatriculat in Romania.

  1. Societate de asigurari. Dupa achizitionarea autovehiculului este necesara incheierea unei asigurari obligatorii de raspundere civila auto (RCA) pe numele noului proprietar. Valoarea acesteia difera in functie de mai multi parametri. Polita RCA trebuie sa fie valabila in momentul in care va prezentati la Serviciul Inmatriculari.cid:image004.jpg@01D0C5EF.A0625980
  1. Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor. Aici va trebui sa prezentati un dosar format din:

Ø  cerere de inmatriculare (formular tipizat). Este gratuita si o puteti descarca de pe site-ul drpciv.ro sau o gasiti la DRPCIV

Ø  carte de identitate (CIV), in original si copie

Ø  certificatul de inmatriculare in care fostul proprietar a inscris transmiterea dreptului de proprietate. Obligatoriu, inspectia tehnica periodica (ITP) trebuie sa fie in termenul de valabilitate

Ø  documentul care atesta dreptul de proprietate al solicitantului asupra vehiculului, respectiv factura fiscala (daca fostul proprietar este persoana juridica) sau contractul de vanzare-cumparare (daca fostul proprietar este persoana fizica). Este necesar ca acestea sa aibe vizele autoritatilor fiscale atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

Ø  fisa de inmatriculare, vizata de organele fiscale teritoriale competente. Fisa de inmatriculare a vehiculului nu se mai solicita in cazul in care transferul dreptului de proprietate asupra vehiculului se realizeaza prin utilizarea contractului prevazut in Anexa 2 la Ordinul 1069/2016.

Ø  actul de identitate al solicitantului, in original si copie. Daca solicitantul este persoana juridica, se vor prezenta copie certificat de inmatriculare, copie CI persoana imputernicita si imputernicire

Ø  polita RCA pe numele noului proprietar, in original si copie. Este necesar ca polita sa fie in vigoare la momentul prezentarii dosarului

Ø  chitantele de plata a taxei de certificat de inmatriculare si a contravalorii placutelor de inmatriculare. Aceasta din urma nu se va plati daca se pot pastra placutele existente pe masina. Plata se poate efectua direct la ghiseul Serviciului Inmatriculari

Ø  placutele cu numarul de inmatriculare vechi sau dovada ca fostul proprietar le-a rezervat

Ø  certificatul de autenticitate al vehiculului si anexa de verificare tehnica (ITP) eliberate de RAR- doar pentru masinile ce au fost inmatriculate anterior in alt stat

Ø  documentele eliberate de autoritatile straine pentru inmatriculare, in original – doar pentru masinile ce au fost inmatriculate anterior in alt stat

Ø  placutele de inmatriculare din tara de provenienta. In cazul in care autovehiculul a fost radiat in tara respectiva si a fost transportat  pe platforma, este necesar sa prezentati scrisoarea de trasura (CMR)

Ø  certificat de atestare a platii TVA, in cazul achizitiei intracomunitare sau document din care sa rezulte ca nu se datoreaza plata TVA in Romania

Ø  declaratia vamala de import (DVI) – daca autovehiculul provine din afara spatiului comunitar

Va recomand sa realizati copii pentru toate documentele pe care le obtineti in decursul procesului de inmatriculare si sa aveti intreg dosarul de acte atunci cand va prezentati la institutiile mentionate mai sus. In cazul in care proprietarul autovehiculului nu se poate deplasa personal, va fi necesara procura notariala pentru persoana care il reprezinta.

Ciprian NIMU

Sales Specialist

  (+40) 743 332 408

ciprian@nimu.ro

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.