Accidentele de circulatie nu sunt dorite, dar devin realitate in anumite momente.
Legislatia rutiera catalogheaza drept accidente de circulatie evenimentele in care sunt implicate autovehicule, ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie, si care au ca rezultat prejudicii materiale sau pierderi de vieti omenesti. Este necesar ca, in cazul producerii unui accident, cei implicati sa procedeze corect din punct de vedere legal. Pentru aceasta, trebuie sa fie cunoscute datele cu privire la accident si prejudiciile produse, in vederea intocmirii unui proces verbal corect. De importanta capitala sunt: locul producerii accidentului si topografia exacta a acestuia, directia de circulatie a vehiculelor implicate si numerele lor de inmatriculare, numele si numerele de telefon ale conducatorilor auto, dar si ora producerii accidentului.
Daca accidentul a avut loc pe un drum privat sau pe un drum care nu este deschis circulatiei publice, se aplica regulile stabilite de catre administratorul proprietatii in cauza. In cazul in care nu exista astfel de reguli, sunt aplicate cele privind circulatia pe drumuri publice, coroborate cu prevederile codurilor civil si penal.
In cazul unui accident usor, soldat doar cu pagube materiale, conducatorii auto trebuie sa elibereze cat mai repede posibil carosabilul sau, daca avariile suferite nu permit acest lucru, autovehiculele trebuiesc deplasate cat mai aproape de bordura si semnalizate corespunzator. In cazul in care masina dumneavoastra a suferit avarii grave (scurgeri de lichide, scurtcircuite electrice), este recomandabil sa nu incercati sa porniti motorul, ci sa impingeti masina sau sa asteptati sa va fie remorcata, dupa ce in prealabil ati decuplat bornele bateriei, pentru a se evita producerea unui incendiu.Daca au fost implicate mai mult de doua autovehicule, conducatorii auto trebuie sa se prezinte la sectia de politie pe raza careia s-a produs accidentul, pentru intocmirea documentelor de constatare, in termen de cel mult 24 de ore de la eveniment, avand asupra lor:
– permisul de conducere
– cartea de identitate
– certificatul de inmatriculare al autovehiculului
– polita RCA valabila si, daca este cazul, copie polita CASCO
– documentele de transport, conform legislatiei in vigoare.
In Bucuresti, va puteti adresa, in functie de locul producerii accidentului, catre urmatoarele sedii ale Biroului cercetari accidente cu avarii:
- Accidente usoare Sector 1 – Calea Grivitei nr. 208, tel. 021.323.30.30 interior 33453. Program 24 ore
- Accidente usoare Sector 2 – Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 021.323.30.30 interior 33454, 33455. Program 24 ore
- Accidente usoare Sector 3 – Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 021.323.30.30 interior 33456, 33457. Program 24 ore
- Accidente usoare Sector 4 – Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 0374102360 sau 021.323.30.30 interior 33458, 33459.Program 24 ore
- Accidente usoare Sector 5 – Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 0374102360 sau 021.323.30.30 interior 33458, 33459.Program 24 ore
- Accidente usoare Sector 6 – Calea Grivitei nr. 208, tel. 021.323.30.30 interior 33452 sau 33453. Program 24 ore
In situatia in care accidentul s-a produs intre doua autovehicule se poate realiza constatarea amiabila. Aceasta presupune solutionarea accidentelor usoare de circulatie exclusiv prin intermediul societatilor de asigurari, fara a mai apela la Politie. Procedura se poate aplica numai atunci cand sunt indeplinite concomitent urmatoarele conditii:
– s-a produs un accident rutier soldat doar cu pagube materiale (fara vatamari corporale), in care sunt implicate maximum doua vehicule, care detin polita RCA valabila la data producerii accidentului
– accidentul a avut loc pe teritoriul Romaniei, pe drumuri publice sau pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice
– nu a fost comisa o infractiune prevazuta de Codul Rutier (conducere sub influenta alcoolului, fara inspectie tehnica periodica la zi, autovehicul neinmatriculat sau avand numere false etc).
Formularul de constatare amiabila va fi completat cu informatii conforme cu datele din permisul de conducere, certificatul de inmatriculare al vehiculului si polita de asigurare RCA. Este necesar sa verificati ca si datele celuilalt vehicul implicat sa fie corect completate. Ambii soferi vor completa acelasi formular, il vor semna si vor pastra cate un exemplar al acestuia. Pentru a putea efectua reparatiile necesare ca urmare a producerii accidentului, este necesara obtinerea documentului de introducere in reparatie prin prezentarea la societatea de asigurari cu autovehiculul avariat. Acest document este eliberat de catre asiguratorul RCA al celuilalt conducator auto, daca solicitati despagubiri sau de catre asiguratorul dumneavoastra daca sunteti de vina pentru accident. Autorizatia de reparatie se poate elibera si de catre asiguratorul dumneavoastra CASCO. In cazul in care un vehicul inmatriculat in Romania este accidentat pe teritoriul Romaniei de un vehicul inmatriculat in alta tara, va fi necesar sa va adresati corespondentului asiguratorului strain sau Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR). Tot acestuia va veti adresa atunci cand vinovatul pentru producerea daunei nu detine o asigurare obligatorie RCA, valabila la data producerii accidentului.
Societatile de asigurari isi rezerva dreptul de a stabili despagubirile cuvenite partilor. In acest sens, completarea si semnarea documentului de constatatare amiabila nu reprezinta o recunoastere a raspunderii conducatorilor auto, ci un cumul de elemente si fapte care vor contribui la solutionarea dosarelor de dauna. Este important de precizat faptul ca depunerea formularului de catre oricare dintre cei doi soferi reprezinta avizare de dauna si, in consecinta, asiguratorul este obligat sa constate pagubele si sa stabileasca vinovatia. In cazul in care se realizeaza constatul amiabil, nu se mai aplica amenzi si nu se suspenda permisul de conducere. In schimb, odata cu introducerea sistemului bonus-malus, soferii care inregistreaza daune pe polita RCA, sunt penalizati de catre asiguratori prin majorarea tarifului de prima pentru anul urmator, iar conducatorii auto fara daune beneficiaza de o reducere a acestor tarife.
Daca asiguratorii RCA ai celor doua vehicule implicate in accident nu cad de acord cu privire la partea vinovata sau soferii nu sunt de acord cu modul in care asiguratorii au stabilit vinovatia, atunci cei care se considera nedreptatiti trebuie sa se adreseze instantei de judecata. Soferul declarat nevinovat de justitie va fi despagubit de catre asiguratorul RCA al celuilalt autovehiculul implicat. In cazul stabilirii unei culpe comune, fiecare sofer va fi despagubit numai pentru partea de prejudiciu corespunzatoare procentului de culpa care s-a retinut in sarcina celuilalt conducator auto. Daca asiguratorul RCA al unuia dintre conducatorii auto implicati in accident refuza plata despagubirilor, considerand ca nu clientul sau, ci celalalt sofer este vinovat, primul sofer trebuie sa se adreseze propriului asigurator RCA, solicitand medierea. Daca raspunsul Comisiei de Mediere este nefavorabil, va fi necesara adresarea catre instanţa de judecata.
In cazul unui accident grav, care a avut ca urmare vatamarea corporala sau decesul unei persoane, conducatorii auto implicati au obligatia de a anunta imediat politia. Chiar si persoanele cu mici zgarieturi sunt considerate a fi suferit vatamare corporala. Este interzisa schimbarea pozitiei vehiculelor implicate in accident, modificarea starii locului sau stergerea urmelor accidentului fara acordul agentilor de politie care cerceteaza evenimentul. Foarte important de retinut in acest caz este sa nu se paraseasca locul producerii accidentului. Aceasta reprezinta o infractiune si se pedepseste conform legii.
Daca persoanele implicate in accident sunt in stare medicala critica, apelati imediat numarul de urgenta 112 si acordati primul ajutor in conformitate cu indicatiile operatorului. Primul ajutor se va acorda fara miscarea victimei, cu exceptia cazului in care se inregistreaza pericol de incendiu, de explozie sau alte situatii periculoase.
Nu uitati sa semnalizati accidentul, pentru a evita cresterea numarului de victime.
In situatiile in care nu s-a putut realiza constatarea amiabila, dupa ce au fost intocmite documentele privitoare la accident, este necesar sa va adresati cat mai repede posibil societatii de asigurari. Documentele de care aveti nevoie pentru deschiderea dosarului de dauna sunt urmatoarele:
– proces verbal sau autorizatie de reparatie primite la sectia de Politie, in original
– copie a politei de asigurare tip CASCO – daca este cazul
– copie a politei de asigurare RCA vinovat accident
– imputernicire pe numele dumneavoastra de la proprietarul autoturismului (firma de leasing, persoana juridica) – daca este cazul
– copie si original carte de identitate proprietar sau utilizator
– copie si original permis conducere sofer
– copie si original certificat de inmatriculare auto
Documentele de care aveti nevoie pentru deschiderea comenzii de reparatie la service sunt:
– nota de constatare, in care sunt trecute avariile si solutiile de reparatie (emisa de societatea de asigurari)
– cerere de despagubire avarii, in original, semnata si stampilata de proprietarul autovehiculului (formular emis de catre societatea de asigurari)
– alte documente mentionate de catre inspectorul de daune in nota de constatare (de exemplu: polita CASCO, imputernicire, etc)
Din momentul in care autoturismul este preluat de catre unitatea service, etapele efectuarii reparatiei sunt urmatoarele:
– intocmirea necesarului de piese dupa demontare si confruntarea acestuia cu nota de constatare primita de la societatea de asigurari
– trimiterea cererii de reconstatare piese (daca este cazul) catre societatea de asigurari, insotita de fotografiile pieselor avariate, constatate in urma demontarii
– analizarea cererii de reconstatare de catre societatea de asigurari. Raspunsul este transmis intr-un interval de aproximativ 2 zile
– efectuarea reparatiilor
– intocmirea devizului final de reparatii si transmiterea acestuia catre societatea de asigurari
– analizarea devizului de reparatie de catre societatea de asigurari si emiterea acceptului de plata (fara de care nu se poate elibera autoturismul din service). Durata analiza si raspuns: aproximativ 2 zile. Exceptie fac autoturismele asigurate la societatile cu care unitatea service are incheiat un acord de decontare directa
– pregatirea autovehiculului pentru predare catre propietar
Avand in vedere faptul ca, uneori, viata ne aduce in fata unor situatii mai putin placute, este important sa cunoastem procedura de solutionare a accidentelor. Pastrarea calmului si discutia normala cu ceilalti conducatori auto implicati sunt conditii esentiale pentru solutionarea rapida si eficienta a incidentului.
Ciprian NIMU
Sales Specialist (+40) 743 332 408 |