Cel mai important aspect, în pregatirea maşinii pentru sezonul cald8 min read

271

Sistemele de incalzire si climatizare asigura confortul deplasarii cu autovehiculul pe tot parcursul anului, fiind subansamble foarte importante, fara de care nu poate fi conceputa utilizarea acestuia.

Instalatia de incalzire a aparut pentru prima oara pe vehicule in anul 1917, in Statele Unite ale Americii, principiul de baza ramanand nemodificat si pe masinile actuale. Dispozitivul realizeaza incalzirea habitaclului cu ajutorul unui calorifer, tranzitat de lichidul de racire al motorului. Aerul cald rezultat este directionat de catre un ventilator, prin gurile de ventilatie, in interiorul masinii.

Pentru racirea habitaclului nu era prevazuta o instalatie specializata. In perioadele calde, putea fi realizata ventilarea cu aer din exterior, sistemul devenind ineficient la temperaturi mai mari de 24o Celsius. Au fost necesare mai multe decenii pentru ca, in 1955, sa apara primele instalatii de climatizare. Prin utilizarea climatizarii, putem circula cu geamurile inchise si, astfel, accesul zgomotelor si mirosurilor din exterior este diminuat, pastrandu-se o temperatura ideala si un aer sanatos. Instalatia de climatizare realizeaza si dezumidificarea aerului introdus in habitaclu, avand un rol important in dezaburirea rapida a suprafetelor vitrate. In general, sunt intalnite doua categorii:

·         Sistemul de aer conditionat cu reglare manuala cuprinde un ansamblu de dispozitive, ce furnizeaza aer rece la comanda, nivelul de temperatura fiind reglat manual. Marea majoritate a instalatiilor de aer conditionat manual ofera si functia de recirculare a aerului, printr-un flaps (comandat mecanic, electric sau vacuumatic) ce obtureaza admisia de aer din exterior.

·         Sistemul de aer conditionat cu reglare automata (denumit si climatizare automata) reprezinta un progres semnificativ fata de sistemul clasic. Acesta mentine constanta temperatura selectata, prin intermediul unor senzori de temperatura si umiditate, plasati in puncte cheie din habitaclu, eliminandu-se astfel necesitatea interventiei soferului. Procedura implica selectarea valorii de temperatura dorite si activarea butonului “AUTO”. Sistemul prelucreaza informatiile de la senzori si, controlat de un minicomputer, stabileste functionarea ventilatorului si debitul de aer (cald sau rece) necesar pentru mentinerea temperaturii solicitate. In functie de clasa din care face parte autovehiculul, aerul conditionat poate fi si semiautomat sau cu posibilitatea reglarii temperaturii pe mai multe zone, astfel incat soferul si pasagerii isi pot regla separat temperatura dorita. Si in acest caz este prezenta functia de recirculare.

Principiul de functionare al instalatiei de climatizare se bazeaza pe fenomenul de absorbtie de caldura la trecerea unui gaz de la presiune mare la presiune mica. Fluidul refrigerant absoarbe caldura prin trecerea din starea lichida in starea gazoasa si elibereaza cadura la trecerea din starea gazoasa in starea lichida.

Sistemul de climatizare are in componenta sa urmatoarele elemente: 

§  Compresorul are rolul de a comprima si de a impinge agentul de racire prin instalatie. Circulatia continua a agentului de racire prin instalatie se realizeaza prin conducte speciale ce fac legatura intre elementele componente.

§  Condensorul este un schimbator de caldura (radiator) si este montat de obicei impreuna cu radiatorul sistemului de racire a motorului. Aici refrigerantul cedeaza mediului caldura acumulata si, condensandu-se, trece in stare lichida.

§  Valva de expansiune regleaza cantitatea de fluid care tranziteaza mai departe instalatia, ajungand in evaporator

§  Evaporatorul este localizat sub plansa de bord, avand rolul de a raci si usca aerul care il traverseaza. Apa rezultata este colectata si evacuata prin conducte speciale, aceasta fiind explicatia pentru picaturile pe care le putem regasi sub masina.

In evaporator are loc schimbul de caldura astfel: aerul care trece prin evaporator (impins de catre ventilator) cedeaza caldura agentului de racire. In acest fel, aerul isi reduce temperatura, iar agentul de racire se incalzeste si trece in stare de gaz. Apoi, aerul este directionat prin sistemul de ventilatie catre habitaclul masinii. Agentul de racire iese din evaporator sub forma gazoasa si isi continua traseul prin conducte, ajungand la compresor, si astfel, ciclul este reluat.

§  Agentul de racire. La inceput, agentul de racire folosit era R12 (freon), cu efect nociv pentru stratul de ozon. Pentru instalatiile actuale s-a renuntat la R12, fiind inlocuit cu un agent mai ecologic, R-134a. Pentru ca instalatia sa functioneze, este necesar ca agentul de racire sa fie mentinut sub presiune.

§  Filtrul de habitaclu – “filtrul de polen” retine cea mai mare parte a a impuritatilor (praf, fum, gaze esapament, polen, cenusa, etc.). Prin eliminarea acestor impuritati, el imbunatateste calitatea aerului si diminueaza depunerile de pe parbriz.

Sistemele de aer conditionat asigura confortul termic, dar pot determina, insa, si probleme de sanatate, daca nu sunt intretinute corespunzator. Fluctuatiile de temperatura la nivelul evaporatorului si canalelor de ventilatie pot duce la acumularea de umiditate, ceea ce creeaza un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriilor, mucegaiurilor si a altor microorganisme. Prezenta acestor musafiri nepoftiti se va face simtita sub forma unor mirosuri neplacute. Persoanele sensibile, si in mod special copiii, pot avea reactii alergice cum ar fi tuse, stranut si ochi inlacrimati.

Pentru o buna functionare, sistemul de climatizare trebuie intretinut si folosit cu regularitate. Este bine sa aveti in vedere urmatoarele aspecte:

·         o masina stationata pentru mai mult de 2 ore in soare, poate inregistra o temperatura interioara de peste 70o Celsius, iar riscul unui soc termic este real. Pentru a evita o astfel de situatie, deschideti complet geamurile si, la plecare, rulati scurt timp astfel, pentru a evacua aerul supraincalzit din habitaclu. Porniti apoi sistemul de climatizare, setand o temperatura cu 10-15 grade mai mica decat cea a mediului ambiant si activati functia de recirculare. Astfel, evitati suprasolicitarea sistemului de climatizare si reduceti consumul de combustibil. Cand a fost atinsa temperatura dorita, schimbati de la „recircularea aerului” la ” ventilarea cu aer din exterior”.

Utilizarea indelungata a aerului din interior (recirculare) duce la deteriorarea rapida a calitatii acestuia, creand disconfort si determinand aburirea geamurilor. Ca urmare, este bine sa fie activata temporar si, mai ales, in anumite situatii (ambuteiaje, tuneluri, pasaje). In acest fel nu va fi permis accesul aerului poluat in interiorul masinii.

·         datorita umiditatii care apare in sistemul de ventilatie, determinata de fluctuatiile de temperatura, este foarte probabila dezvoltarea de ciuperci si bacterii. Luati in considerare intreruperea climatizarii cu cateva minute inainte de a ajunge la destinatie, dar nu si ventilatia. In acest mod, diferenta de temperatura intre interior si exterior se va reduce treptat. Uniformizarea graduala a temperaturii si circulatia fluxului de aer vor impiedica formarea condensului in sistemul de ventilatie si, implicit, se va evita acumularea de bacterii. De asemenea, se obtine o reducere a consumului de combustibil.

Intretinerea periodica a instalatiei de climatizare este esentiala pentru mentinerea calitatii aerului furnizat de aceasta. Este vorba despre:

– realizarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare, o data pe an;

– schimbarea filtrului de habitaclu (filtrul de polen) anual sau la fiecare 15.000 km. In cazul in care filtrul de polen este imbacsit, volumul de aer introdus in habitaclu va fi redus, iar dezaburirea geamurilor se va realiza cu dificultate.

·         instalatia de climatizare poate fi folosita in egala masura pentru racirea aerului din habitaclu in timpul verii, dar si pentru dezaburirea rapida a geamurilor, in timpul iernii. Este bine sa porniti climatizarea cel putin o data la 15 zile. Uleiul din agentul de racire va unge piesele si, astfel, va fi evitata ruginirea si uzura lor prematura. De asemenea, garniturile isi vor pastra elasticitatea, fiind prevenite eventualele scurgeri de fluid. In acest mod, veti evita deteriorarea partilor componente ale sistemului, reparatiile putand fi costisitoare. Atunci cand afara este rece, este bine sa asteptati atingerea temperaturii optime de functionare a motorului si apoi sa porniti aerul conditionat.

·         toate sistemele de climatizare pierd anual, in mod natural, 10-15% din cantitatea de refrigerant. Este foarte importanta verificarea si intretinerea regulata a instalatiei de climatizare. Scurgerile de refrigerant si defectele pot fi diagnosticate si reparate inainte de a deveni foarte serioase. Daca problema este tratata necorespunzator, pot fi inregistrate neajunsuri atat din punct de vedere al eficientei sistemului, cat si din punct de vedere al consumului de combustibil. Compresorul este antrenat de catre motor si va functiona mai greu pentru a genera temperatura corecta, atunci cind nivelul refrigerantului este scazut, determinand cresterea consumului de combustibil. Aditional, nivelul scazut al refrigerantului mareste probabilitatea de defectare a componentelor, odata cu prezenta gazelor non-condensabile in instalatie.

Este recomandabil sa faceti o vizita in service la fiecare 12 luni pentru a putea fi efectuate operatiunile de intretinere. Printre acestea se numara si verificarea curelii care antreneaza compresorul. Daca aceasta nu este intinsa suficient, compresorul nu va lucra corect si uzura creste. De asemenea, radiatorul instalatiei de climatizare este necesar a fi curatat la exterior pentru a fi permisa circulatia corecta a aerului si, implicit, racirea adecvata a sistemului.

In curand, temperaturile vor depasi in mod constant 30o Celsius si atunci sistemul de climatizare va fi utilizat intensiv. Este bine sa fim pregatiti si sa intampinam vara cu zambetul pe buze.

  Ciprian NIMU  Sales Specialist     
ciprian@nimu.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.