Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) atrage atentia consumatorilor de produse de asigurari asupra faptului ca pagubitii societatii Asirom – Vienna Insurance Group intampina probleme grave atunci cand trebuie sa isi primeasca despagubirea, in contextul in care politele RCA reprezinta peste 70% din afacerea Asirom, aceasta societate avand o cota de aproximativ 23% din piata RCA (465 milioane lei in semestrul I al anului 2016).
“Toti colosii cu picioare de lut din piata RCA au avut aceiasi soarta in ultimii doi ani. Cu totii au acumulat o cota de piata ridicata pe segmentul de risc ridicat cum este produsul RCA, au detinut un portofoliu format preponderant din acest produs obligatoriu, au vandut un RCA mai ieftin, au intampinat grave probleme atunci cand a fost vorba de plata daunelor, au avut un numar ridicat de reclamatii si care, in final, s-au prabusit in bratele Fondului de Garantare a Asiguratilor.” – a declarat Cristian Muntean, Presedinte ASSAI.
Cu toate ca Autoritatea de Supraveghere Financiara cunoaste toate aceste probleme cu care se confrunta pagubitii RCA ai acestei societati de asigurari, efectuand in luna Octombrie 2016 un control la aceasta societate de asigurari cu capital austriac, observam ca problemele persista si pe alocuri, acestea se acutizeaza:
- Despagubirea se efectueaza de regula, in afara termenului legal;
- Despagubirea se efectueaza de regula, doar partial, atat cat considera Asirom;
- Pagubitii RCA sunt programati la constatarea daunelor, in multe situatii, in afara termenului legal;
- Asiguratorul nu raspunde in multe situatii, in termen legal, la solicitarea de comunicare a valorii maxime de despagubire solicitata de catre pagubit;
- Valoarea maxima de despagubire comunicata pagubitului RCA este de regula, subevaluata semnificativ, pagubitul RCA primind o despagubire mult mai mica cu 30 – 50%, decat cea care i se cuvine.
- Sunt introduse abuziv in cercetari sub pretextul unor suspiciuni de frauda foarte multe dosare de dauna, cercetari ce dureaza 90 de zile. Pentru peste 90% dintre dosarele de dauna introduse in cercetari nu se confirma suspiciunile de frauda, aceasta procedura constituind in realitate, un fals pretext al asiguratorului de a amana plata despagubirii in mod legal, dar abuziv, inca 90 de zile;
- Asiguratorul, pentru a evita contactul direct dintre pagubit si inspectorul de daune, comunica in nota de constatare, in locul datelor de contact ale inspectorului de daune, doar o adresa precum daune@asirom.ro sau numere de call-center. Practic, in calitate de pagubit RCA, nu stii cine se ocupa de dosarul tau de daune, iar pentru a obtine informatii prin call-center, trebuie sa te inarmezi cu foarte multa rabdare.
La adresa de e-mail daune@asirom.ro se raspunde foarte rar, dupa cateva saptamani sau niciodata.
- Constatarea daunelor se realizeaza superficial si incomplet de catre inspectorii de dauna. Notele de constatare contin solutii tehnice imposibil de pus in practica, pe principiul “carpelii” si nu aducerii bunului la starea tehnica si estetica inainte de producerea evenimentului asigurat. De foarte multe ori, pagubitul RCA este pus in situatia de a achita el 50% din valoarea unor piese sau lucrari neacceptate in mod abuziv si ilegal de catre asigurator;
- Asiguratorul conditioneaza in mod ilegal plata despagubirii de efectuarea inspectiei post reparatie. Nu exista niciun fel de prevedere legislativa care sa oblige pagubitul RCA sa se deplaseze pe timpul si banii lui la sediul firmei de asigurari ca asiguratorul sa efectueze poze cu masina reparata. Nu exista niciun fel de prevedere legislativa cu privire la excluderea la plata despagubirii, in conditiile in care pagubitul RCA nu se deplaseaza la solicitarea inspectorului de daune la data si ora stabilita de catre acesta.
Daca fotografiile cu masina reparata sunt transmise totusi catre Asirom de catre un service nepartener cu Asirom, acestea nu sunt luate in calcul de inspectorii de dauna.
- Inspectorii de dauna mint in multe cazuri pagubitii RCA comunicandu-le faptul ca nu isi vor primi despagubirea daca indraznesc sa isi repare masinile in afara service-urilor agreate de catre Asirom. Pagubitului RCA ii este astfel furat dreptul de a-si repara autovehiculul in cadrul unitatii reparatoare alese de catre acesta.
Atunci cand o societate de asigurari care vinde masiv RCA gaseste bani pentru salarii intre 15 000 – 30 000 de euro/luna pentru personalul din conducerea societatii de asigurari, dar nu are bani pentru plata daunelor, exista cel putin o problema majora, de ordin moral.
“Oare de ce ASF nu ia aceleasi masuri in relatia cu acest asigurator (cu actionariat austriac), la fel cum a procedat in relatia cu Astra si Carpatica? Pagubitii RCA abuzati de asiguratorii straini trebuie sa suporte mai multe umilinte din partea acestor asiguratori pana cand ASF sa intervina si sa ii protejeze? Speram ca viitorul Parlament sa continue de urgenta procedurile de destituire a presedintelui ASF si sa inlocuiasca OUG privind RCA, cu o lege completa care sa protejeze cu adevarat pagubitul RCA.” – a precizat Cristian Muntean.
(comunicat de presa)