- 1 din 4 şcoli nu are conexiune la Internet
- 9 din 10 şcoli nu au laptop/ PC/ tablete pentru educația digitală
- 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online
- 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online
- Peste 55% dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie
- 8% dintre respondenți afirmă că nu dețin niciun dispozitiv care să permită educația copilului acasă.
Aceasta este analiza World Vision România cu privire la situația școlii românești, în perioada de restricții impuse de pandemia Covid 19.
Noul anul școlar începe peste o lună. Guvernul României declară oficial că abia acum se află în discuții cu ANCOM și operatorii de telefonie și comunicații, pentru a asigura conectarea școlilor la internet. De asemenea, declară că au început procedurile de licitație pentru 250.000 de tablete și 200.000 de laptopuri. Or, conform cartografiei școlare, în mediul rural se regăsesc 65 la sută dintre școli și aproape 1 milion de elevi.
Partidul Mișcarea Populară consideră că, în aceste condiții, este absolut necesară o colaborare reală între Guvernul României și autoritățile locale, indiferent de culoarea politică a primarilor. Interesul major al copilului trebuie pus mai presus decât interesele politice proprii. Nu e cazul să tăiem copilul, ca în pilda lui Solomon, pentru a vedea cine cedează primul. Nu contează culoarea politică pe care o avem. Contează siguranța copiilor și a dascălilor, implicit a familiilor acestora.
PMP solicită tuturor factorilor responsabili să colaboreze pentru a asigura condiții optime desfășurării procesului de educație într-un mediu nediscriminatoriu și ferit de riscuri de îmbolnăvire. Elevii români trebuie să beneficieze de condiții egale pentru învățătură, indiferent că trăiesc în mediul rural sau în cel urban și indiferent de culoarea politică a primarului din localitatea în care învață.
Partidul Mișcarea Populară apreciază că s-a întârziat prea mult conectarea la internet a tuturor școlilor din România, preconizate fiind prelungirea crizei sanitare și evoluția pandemiei inclusiv în al doilea semestru al acestui an.
Propunerile noastre pentru perioada imediat următoare sunt:
- Prezentarea în mod oficial și transparent, în cel mai scurt timp, a criteriilor pe baza cărora vor fi repartizate tabletele și laptopurile către elevii care nu dețin astfel de dispozitive, și nici posibilitatea de a și le procura. Demersul este obligatoriu, în condițiile în care numărul dispozitivelor ce urmează a fi achiziționate de către Guvern nu ajung nici măcar pentru jumătate din numărul total al elevilor din mediul rural, deși inclusiv mediul urban se confruntă cu probleme de dotare a copiilor de vârstă școlară.
- Prezentarea în regim de urgență a unor proceduri clare și specifice privind implementarea fiecărui scenariu în parte pentru deschiderea școlilor, astfel încât să nu fie lăsate strict la latitudinea autorităților locale decizii atât de importante pentru desfășurarea anului școlar.
Dreptul la învățătură este universal și un drept fundamental, exercitarea sa fiind sub autoritatea statului român. Așa prevede Legea educației naționale, care reglementează structura, funcțiile, organizarea și funcționarea sistemului național de învățământ. Nu am avea nicio scuză dacă, în calitatea noastră de oameni politici, am face alegeri nepotrivite, în detrimentul educației, dar în favoarea propriilor partide.