Coordonatorul Consiliului de Strategii Guvernamentale al PRO România, Ioana Petrescu, susține că se impune elaborarea și implementarea unui plan de repornire a economiei prin investiții în infrastructură, crearea de locuri de muncă și prin alinierea educației la noile cerințe ale angajatorilor din România. Aceasta susține că prezenta intensificare a organizării de licitații pentru întocmirea de studii de fezabilitate, respectiv pentru proiectarea și execuția unor tronsoane de autostradă nu reprezintă o intrare în normalitate, din contra. Petrescu semnalează existența unor documentații false, incorecte și incomplete, bazate pe valori estimate mult prea mici, pentru ca la final să se poată considera că studiile sunt conforme cu realitatea din teren.
“Licitațiile organizate în ultimele luni de Ministerul Transporturilor sunt făcute de formă, în scop strict electoral. Dacă acest Guvern ar fi vrut cu adevărat să demareze construcția unor noi tronsoane de autostrăzi atunci ar fi profesionalizat domeniul transporturilor. Altfel, toate proiectele se vor bloca în faza de execuție, iar autostrăzile din România vor continua să coste de câteva ori mai mult decat cele din alte țări, iar construcția lor să dureze decenii. În tot acest timp, zecile de firme autohtone de investigații geotehnice și de proiectare, care țin la probitatea lor profesională și nu își permit să elaboreze documentații eronate și incomplete, de-abia își duc traiul de pe o zi pe alta. Firmele românești întâmpină dificultăți în participarea la licitații din cauza condițiilor tehnice și financiare impuse de CNAIR” – a declarat Ioana Petrescu.
Consiliul de Strategii Guvernamentale al PRO România a atras atenția că, în procesul de avizare a documentațiilor din cadrul CNAIR, nu sunt desemnați specialiști în geotehnică și, mai cu seamă, în proiectare geotehnică.
“Toate investițiile în autostrăzi propuse de CNAIR în ultimii ani s-au blocat, fie în fazele de investigații, fie la proiectare, fie la execuție. Atât timp cât nu vom analiza cu profesionalism cauzele reale care au dus la aceste blocaje și nu le vom înlătura în totalitate prin reorganizarea CNAIR, certificarea firmelor, participarea specialiștilor la redactarea documentațiilor de licitație, fluidizarea procesului de absorbție a fondurilor europene, limitarea ingerințelor politice în activitatea CNAIR, nu vom putea să construim nimic trainic” – a declarat coordonatorul Departamentului de Transporturi al PRO România, Nicolae Boțu.
PRO România susține că este necesară crearea de locuri de muncă pentru tinerii absolvenți din acest an, care vor avea dificultăți să găsească o slujbă în contextul declinului economic de 14,4% anunțat de Guvern. În acest sens, coordonatorii departamentelor Educație, Muncă și Tineret, respectiv Mihaela Huncă, Ion Giurescu și Miroslav Stanici, propun corelarea curriculei din licee și universități cu cerințele de pe piața muncii, astfel încât, pe viitor, absolvenții să fie mult mai pregătiți pentru profesiile căutate de angajatori.
Consiliul de Strategii Guvernamentale al PRO România a sancționat lipsa de transparență a Guvernului în procesul decizional. Acesta semnalează că măsurile aprobate la miezul nopții, fără dezbatere publică prealabilă, arată lipsa de profesionalism și de respect pentru cetățeni.
“Este inadmisibil ceea ce se întâmplă. PRO România cere ca orice derogare de la regulile de transparență publică pentru actele normative ale guvernului, legate de COVID-19, să fie abrogate. Nu se justificau nici în timpul stării de urgență, cu atât mai mult în timpul stării de alertă. Abuzurile să înceteze! Romanii au dreptul să știe din timp despre măsurile guvernului. O mai mare transparență reduce și posibilitatea de fraudă și corupție la nivel guvernamental” – a declarat Liviu Stancu, coordonatorul Departamentului de Justiție din PRO România.